-
Aby zapewnić Tobie i Twojej rodzinie pewną dostawę prądu, stale modernizujemy sieć energetyczną. Niemniej przyczyny braku energii elektrycznej w Twoim domu mogą być następujące:
modernizacja sieci, np. przyłączenie nowo wybudowanej sieci energetycznej, konserwacja stacji transformatorowej - to prace planowane przez nas. Standardowym sposobem informowania o nich są ogłoszenia wieszane z pięciodniowym wyprzedzeniem na słupach lub innych przewidzianych do tego miejscach. Teraz możesz dodatkowo korzystać z informacji publikowanych w wyszukiwarce wyłączeńawarie sieci energetycznej np. zerwana sieć (burza, trąba powietrzna, przewrócone drzewo) lub kradzież sieci.awarie instalacji domowej. -
Prądu nie ma w Twoim mieszkaniu – sprawdź bezpieczniki (korki). Sprawdź, czy jest prąd na klatce lub ulicy.Prądu nie ma na klatce schodowej – skontaktuj się z administratorem lub właścicielem budynku.
Prądu nie ma w sąsiednich domach lub na ulicy - zadzwoń:991 POGOTOWIE ENERGETYCZNE (dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie bezpłatne)323 030 991 (informacja o wyłączeniach oraz zgłoszenia awarii i wyłączeń dla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie płatne wg stawek operatora). -
Nie jesteśmy w stanie przewidzieć awarii (przerw w zasilaniu spowodowanych np. burzą lub przewróconym drzewem), ani też precyzyjnie określić przewidywany czas jej usunięcia.W momencie rozpoczynania naprawy możemy jedynie podać przewidywany czas przywrócenia zasilania w oparciu o dane statystyczne (to czas, w którym w przeszłości udało się nam usunąć podobną awarię i jej skutki). Na rzeczywisty czas (szybkość) przywrócenia zasilania może wpłynąć szereg różnych okoliczności.Zapewniamy, że robimy wszystko, aby przerwy w dostawie prądu trwały jak najkrócej.
-
Dokładamy wszelkich starań, aby przerwy w dostawie prądu trwały jak najkrócej. Istnieją przepisy prawne, które regulują te kwestie.Czas trwania przerw w dostawie energii elektrycznej reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 04 maja 2007r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. Nr 93, poz.623 z późn.zmianami - §40 art.5).W oparciu o to rozporządzenie dopuszczalne czasy trwania przerw planowanych i nieplanowanych dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V:Jednorazowa przerwa w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć:przerwa planowana 16 godzinprzerwa nieplanowana (awarie) 24 godzinkatastrofalna trwająca dłużej niż 24 godziny
Przerwy w ciągu roku stanowią sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich w przypadku:przerw planowanych 35 godzinprzerw nieplanowanych (awarie) 48 godzin
Przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwDopuszczalny czas trwania przerw planowanych i nieplanowanych należy do tzw. standardów jakościowych energii elektrycznej.W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej, Klientom (na ich wniosek) przysługują bonifikaty. -
Bonifikatę za przekroczenie przerw wyliczamy jak na poniższym przykładzie
Przykład
Dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy awaryjnej: 24 hRzeczywisty czas trwania przerwy: 40 hPrzekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy: 40 - 24 = 16 hZużycie prądu w gospodarstwie domowym: 4300 kWh / rokObliczenia-
Zużycie energii elektrycznej w okresie rozliczeniowym dzielimy przez liczbę dni okresu rozliczeniowego (np. 365 dni):4300 kWh / 365 dni = 11,78kWh / zużycie energii w ciągu doby11,78 kWh / 24 h = 0,49 kWh – średniogodzinowe zużycie energii elektrycznej
-
Średnia cena sprzedaży energii elektrycznej wyznaczana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w 2023 roku wynosiła: 0,75929 zł / kWh.Bonifikata dla odbiorcy przyłączonego do sieci o napięciu:Stąd kwota bonifikaty10 x 0,75929 zł / kWh x 0,49 kWh x 16 h = 59,53 zł5x 0,75929 zł / kWh x 0,49 kWh x 16 h = 60,74zł
Analogicznie wyliczamy bonifikatę z tytułu przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerwy planowanej, jak też sumy czasów trwania przerw planowanych i awaryjnych w ciągu roku.Podstawy prawneRozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (DZ. U. z 2022 r., poz. 2505 ze zmianami). -
-
Czasem przy normalnej pracy sieci i normalnych warunkach atmosferycznych mogą wystąpić krótkotrwałe przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej.Spowodowane są zadziałaniem automatyki zabezpieczeniowej stosowanej w celu likwidacji przejściowych zwarć na liniach średniego napięcia spowodowanych przez czynniki zewnętrzne
-
Gdy urządzenia elektryczne pozbawione są zabezpieczenia (otwarte drzwi do stacji transformatorowej, otwarte skrzynki, uszkodzone ogrodzenie wokół stacji rozdzielczej)Gdy zerwana jest sieć energetyczna, uszkodzone słupy
Zadzwoń pod numer:
991 POGOTOWIE ENERGETYCZNE (dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie bezpłatne).
323 030 991 (informacja o wyłączeniach oraz zgłoszenia awarii i wyłączeń dla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie płatne wg stawek operatora). -
Dostawę prądu w Twoim obiekcie lub lokalu wznowimy bez odrębnego powiadamiania, również pod Twoją nieobecność. Prosimy, przygotuj wcześniej obiekt lub lokal i wyłącz wszystkie urządzenia, które mogą spowodować zagrożenie dla osób lub mienia.
Skontaktuj się z nami
991
zgłoszenie awarii lub uszkodzenia sieci i urządzeń energetycznych
informacje o planowanych i awaryjnych wyłączeniach energii elektrycznej
Dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A.
całodobowo 24/7
połączenie bezpłatne
32 303 0 991
zgłoszenie awarii lub uszkodzenia sieci i urządzeń energetycznych
informacje o planowanych i awaryjnych wyłączeniach energii elektrycznejDla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A.
całodobowo 24/7
połączenie płatne wg stawek operatora
32 606 0 616
informacje w zakresie umów dystrybucyjnych
informacje w zakresie przyłączenia do sieciponiedziałek - piątek 7:00 - 20:00
połączenie płatne wg stawek operatora
Wyślij do nas wiadomość
Skorzystaj z formularza kontaktowego, wybierz odpowiedni temat i opisz nam swoją sprawę. Wyślij formularz kontaktowy