Pytania i odpowiedzi

Masz pytania? Tu zebraliśmy sprawy, o które najczęściej pytają nas Klienci.
  • Aby zapewnić Tobie i Twojej rodzinie pewną dostawę prądu, stale modernizujemy sieć energetyczną. Niemniej przyczyny braku energii elektrycznej w Twoim domu mogą być następujące:

    modernizacja sieci, np. przyłączenie nowo wybudowanej sieci energetycznej, konserwacja stacji transformatorowej - to prace planowane przez nas. Standardowym sposobem informowania o nich są ogłoszenia wieszane z pięciodniowym wyprzedzeniem na słupach lub innych przewidzianych do tego miejscach. Teraz możesz dodatkowo korzystać z informacji publikowanych w wyszukiwarce wyłączeń
    awarie sieci energetycznej np. zerwana sieć (burza, trąba powietrzna, przewrócone drzewo) lub kradzież sieci.
    awarie instalacji domowej.
  • Prądu nie ma w Twoim mieszkaniu – sprawdź bezpieczniki (korki). Sprawdź, czy jest prąd na klatce lub ulicy.
    Prądu nie ma na klatce schodowej – skontaktuj się z administratorem lub właścicielem budynku.
    Prądu nie ma w sąsiednich domach lub na ulicy - zadzwoń:
    991 POGOTOWIE ENERGETYCZNE (dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie bezpłatne) 
     
    323 030 991 (informacja o wyłączeniach oraz zgłoszenia awarii i wyłączeń dla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie płatne wg stawek operatora).
  • Nie jesteśmy w stanie przewidzieć awarii (przerw w zasilaniu spowodowanych np. burzą lub przewróconym drzewem), ani też precyzyjnie określić przewidywany czas jej usunięcia.
     
    W momencie rozpoczynania naprawy możemy jedynie podać przewidywany czas przywrócenia zasilania w oparciu o dane statystyczne (to czas, w którym w przeszłości udało się nam usunąć podobną awarię i jej skutki). Na rzeczywisty czas (szybkość) przywrócenia zasilania może wpłynąć szereg różnych okoliczności.
     
    Zapewniamy, że robimy wszystko, aby przerwy w dostawie prądu trwały jak najkrócej.
  • Dokładamy wszelkich starań, aby przerwy w dostawie prądu trwały jak najkrócej. Istnieją przepisy prawne, które regulują te kwestie.
     
    Czas trwania przerw w dostawie energii elektrycznej reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 04 maja 2007r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. Nr 93, poz.623 z późn.zmianami - §40 art.5).
     
    W oparciu o to rozporządzenie dopuszczalne czasy trwania przerw planowanych i nieplanowanych dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V:
     
    Jednorazowa przerwa w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć:
     
    przerwa planowana 16 godzin
    przerwa nieplanowana (awarie) 24 godzin
    katastrofalna trwająca dłużej niż 24 godziny

    Przerwy w ciągu roku stanowią sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich w przypadku:
     
    przerw planowanych 35 godzin
    przerw nieplanowanych (awarie) 48 godzin

    Przekroczenie dopuszczalnego czasu przerw
     
    Dopuszczalny czas trwania przerw planowanych i nieplanowanych należy do tzw. standardów jakościowych energii elektrycznej.
    W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej, Klientom (na ich wniosek) przysługują bonifikaty.
  • Bonifikatę za przekroczenie przerw wyliczamy jak na poniższym przykładzie

    Przykład

    Dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy awaryjnej: 24 h
    Rzeczywisty czas trwania przerwy: 40 h
    Przekroczenie dopuszczalnego czasu przerwy: 40 - 24 = 16 h
    Zużycie prądu w gospodarstwie domowym: 4300 kWh / rok
     
    Obliczenia
    1. Zużycie energii elektrycznej w okresie rozliczeniowym dzielimy przez liczbę dni okresu rozliczeniowego (np. 365 dni):
      4300 kWh / 365 dni = 11,78kWh / zużycie energii w ciągu doby
      11,78 kWh / 24 h = 0,49 kWh – średniogodzinowe zużycie energii elektrycznej
       
    2. Średnia cena sprzedaży energii elektrycznej wyznaczana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w 2023 roku wynosiła: 0,75929 zł / kWh.
       
      Bonifikata dla odbiorcy przyłączonego do sieci o napięciu:
       
      do 1 kV (nN) bonifikata to 10-krotność ceny energii, powyżej 1 kV (SN i WN) bonifikata to 5-krotność ceny energii.
       
      Stąd kwota bonifikaty
      10 x 0,75929 zł / kWh x 0,49 kWh x 16 h = 59,53 zł
      5x 0,75929 zł / kWh x 0,49 kWh x 16 h = 60,74zł
       
    Analogicznie wyliczamy bonifikatę z tytułu przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerwy planowanej, jak też sumy czasów trwania przerw planowanych i awaryjnych w ciągu roku.
     
    Podstawy prawne
    Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną (DZ. U. z 2022 r., poz. 2505 ze zmianami).
  • Czasem przy normalnej pracy sieci i normalnych warunkach atmosferycznych mogą wystąpić krótkotrwałe przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej.
    Spowodowane są zadziałaniem automatyki zabezpieczeniowej stosowanej w celu likwidacji przejściowych zwarć na liniach średniego napięcia spowodowanych przez czynniki zewnętrzne
  • Gdy urządzenia elektryczne pozbawione są zabezpieczenia (otwarte drzwi do stacji transformatorowej, otwarte skrzynki, uszkodzone ogrodzenie wokół stacji rozdzielczej)
    Gdy zerwana jest sieć energetyczna, uszkodzone słupy

    Zadzwoń pod numer:

    991 POGOTOWIE ENERGETYCZNE (dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie bezpłatne).

    323 030 991 (informacja o wyłączeniach oraz zgłoszenia awarii i wyłączeń dla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A. – numer dostępny całodobowo, połączenie płatne wg stawek operatora).
  • Dostawę prądu w Twoim obiekcie lub lokalu wznowimy bez odrębnego powiadamiania, również pod Twoją nieobecność. Prosimy, przygotuj wcześniej obiekt lub lokal i wyłącz wszystkie urządzenia, które mogą spowodować zagrożenie dla osób lub mienia.

Skontaktuj się z nami

991

zgłoszenie awarii lub uszkodzenia sieci i urządzeń energetycznych
informacje o planowanych i awaryjnych wyłączeniach energii elektrycznej

Dla dzwoniących z obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A.

całodobowo 24/7
połączenie bezpłatne

32 303 0 991

zgłoszenie awarii lub uszkodzenia sieci i urządzeń energetycznych

informacje o planowanych i awaryjnych wyłączeniach energii elektrycznej

Dla dzwoniących spoza obszaru działalności TAURON Dystrybucja S.A.

całodobowo 24/7
połączenie płatne wg stawek operatora

32 606 0 616

informacje w zakresie umów dystrybucyjnych

informacje w zakresie przyłączenia do sieci

poniedziałek - piątek 7:00 - 20:00
połączenie płatne wg stawek operatora

Wyślij do nas wiadomość

Skorzystaj z formularza kontaktowego, wybierz odpowiedni temat i opisz nam swoją sprawę. Wyślij formularz kontaktowy