Magazyn energii elektrycznej

W tym miejscu znajdziesz takie informacje jak:
co to jest magazyn energii, kto może mieć magazyn energii, jak przyłączyć magazyn energii.

Co to jest magazyn energii

Magazyn energii elektrycznej jest urządzeniem, które pobiera energię, żeby się naładować. Następnie przechowuje energię do momentu cyklu rozładowania, czyli oddania energii do sieci. Gdy magazyn oddaje energię do sieci, staje się on źródłem prądu.

Energię zgromadzoną w magazynie możesz zużyć w dowolnym momencie.


  Wybierając magazyn energii zwróć uwagę na jego parametry.

Pojemność magazynu energii to ilość energii jaką możesz przechowywać w swoim magazynie [kWh].
Moc magazynu energii mówi jak szybko możesz tę energię odebrać lub załadować do magazynu energii [kW].
Pamiętaj, większa pojemność magazynu energii pozwoli Ci na zgromadzenie większej ilości energii wyprodukowanej np. w Twojej mikroinstalacji.

Kto może mieć magazyn energii

Magazyn energii jest urządzeniem, które może być wykorzystywane w wielu obszarach, od gospodarstw domowych, po małe i średnie przedsiębiorstwa oraz zakłady przemysłowe.

Właściciele magazynów energii mogą wykorzystywać te urządzenia w różnych celach w zależności od swoich potrzeb. Najpopularniejsze z nich to:

redukcja obciążenia sieci, magazynowanie energii wytworzonej w mikroinstalacji, zarządzanie popytem, usługi elastyczności.
Magazyn energii elektrycznej możesz zainstalować nawet jeśli nie posiadasz źródła wytwórczego.


Jak przyłączyć magazyn energii elektrycznej

 

MIKROINSTALACJA (do 50kW) Z MAGAZYNEM ENERGII ELEKTRYCZNEJ

Zanim zgłosisz przyłączenie lub rozbudowę magazynu energii elektrycznej sprawdź, czy moc magazynu zostanie zsumowana z mocą zainstalowanego w mikroinstalacji źródła OZE.

Do łącznej mocy zainstalowanej mikroinstalacji nie wlicza się mocy zainstalowanej magazynu energii elektrycznej, jeżeli są łącznie spełnione poniższe warunki:

moc zainstalowana magazynu energii elektrycznej nie jest większa niż moc mikroinstalacji (np. paneli PV),
moc maksymalna inwertera lub sumy mocy maksymalnych wszystkich inwerterów (np. inwerterów dla fotowoltaiki i dla dedykowanego magazynu) nie jest większa niż moc mikroinstalacji (np. paneli PV).

Przykład:

Przykład mikroinstalacji z magazynem energii

Zgłoszenie przyłączenia lub rozbudowy magazynu energii elektrycznej możesz złożyć online poprzez formularz elektroniczny.




Pamiętaj,

łączna moc Twojej instalacji nie może być większa niż moc przyłączeniowa Twojego obiektu (dotyczy prosumentów). Jeżeli tak nie jest, to zanim prześlesz zgłoszenie zwiększ moc przyłączeniową swojego obiektu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zmienić moc przyłączeniową lub rodzaj zasilania to kliknij tutaj.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej lub zgłosić przyłączenie to wybierz odpowiednią dla siebie zakładkę.

  • Jeżeli chcesz przyłączyć nową mikroinstalację z magazynem energii elektrycznej to wypełnij poniższy formularz elektroniczny. Zanim wypełnisz formularz zapoznaj się z najważniejszymi informacjami oraz przygotuj komplet wymaganych załączników.

    Zgłoszenie lub aktualizacja przyłączenia mikroinstalacji online

    Ważne informacje

    Nie możesz zgłosić przyłączenia oraz aktualizacji mikroinstalacji poprzez formularz online, jeżeli Twoja mikroinstalacja pracuje dla Prosumenta zbiorowego. Złóż zgłoszenie w wersji papierowej. Wszystkie druki znajdziesz tutaj.
    Załączniki najlepiej dołącz w formacie pdf. Maksymalna wielkość przesyłanego pliku wynosi 5 MB. Pamiętaj, aby wszystkie załączane dokumenty były czytelne. Jeśli dokument jest sporządzony w języku obcym dołącz polskie tłumaczenie poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
    Jeżeli Twój inwerter znajduje się na wykazie certyfikowanych urządzeń to nie musisz dołączać karty katalogowej, specyfikacji technicznej oraz certyfikatu.
    Jeżeli zgłaszasz mikroinstalację z magazynem energii w formie elektronicznej to nie wymagamy schematu elektrycznego.
    Jeśli Twoje zgłoszenie będzie zawierało braki lub błędy poinformujemy Cię o tym pisemnie. Na piśmie wskażemy Ci jakie braki lub błędy zawiera Twoje zgłoszenie oraz jaki masz termin na dostarczenie brakujących informacji lub dokumentów.
    Jeśli nie dostarczysz brakujących informacji oraz dokumentów, nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojej sprawy. Twoje zgłoszenie nie będzie też podstawą do przyłączenia mikroinstalacji.
    Jeśli masz już umowę na wytwarzanie (źródło o mocy ponad 50kW) nie możesz zgłosić przyłączenia mikroinstalacji.


    Wymagane załączniki

    Pełnomocnictwo, jeśli zgłoszenie składa pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa).
    Oświadczenie instalatora, jeśli zgłoszenia nie składa instalator mikroinstalacji. Możesz je pobrać tutaj (dotyczy tylko zgłoszeń wysyłanych za pośrednictwem formularza online).
    Parametry techniczne, charakterystyka ruchowa i eksploatacyjna przyłączanych urządzeń, instalacji lub sieci, w tym specyfikacja techniczna/karty katalogowe urządzeń wytwórczych i przekształtnikowych. Dołącz tylko jeśli danego modelu inwertera nie ma na wykazie dostępnym tutaj.
    Certyfikat sprzętu potwierdzający spełnienie wymagań określonych w NC RfG i Wymogach Ogólnego Stosowania wynikających z NC RfG, wydawany przez upoważniony podmiot certyfikujący. Dołącz tylko jeśli danego modelu inwertera nie ma na wykazie dostępnym tutaj.
    Umowa na zakup energii elektrycznej sprzedawcy. Dołącz tylko jeśli nie spełniasz wymogów definicji prosumenta energii odnawialnej.
    Dodatkowe załączniki zgłaszającego. Dołącz tylko jeśli posiadasz inne informacje lub dokumenty, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo funkcjonowania mikroinstalacji lub sieci.
    Dane magazynu energii elektrycznej przyłączonego w mikroinstalacji ZM-M. Dołącz tylko jeśli składasz dokumenty w formie papierowej.
    Schemat instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji ZM-S. Dołącz tylko jeśli składasz dokumenty w formie papierowej.

    Jeżeli nie możesz złożyć dokumentów w wersji elektronicznej (np. należysz do prosumenta zbiorowego) to złóż dokumenty w formie papierowej. Wypełnij druk ZM Zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji.

    Nie zapomnij, żeby przy zgłoszeniu w wersji papierowej obowiązkowo dołączyć załączniki:

    Załącznik ZM-S Schemat instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji lub własny schemat

    opcjonalnie zamiast załącznika ZM-S możesz złożyć:

    Załącznik ZM-M Dane magazynu energii elektrycznej przyłączonego w mikroinstalacji - dołącz, jeżeli korzystasz z własnego projektu instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji wraz z magazynem.

    Dokumenty w wersji papierowej możesz złożyć na jeden z poniższych sposobów:

    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 

    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj

    Opis procesu przyłączenia mikroinstalacji z magazynem energii znajdziesz tutaj w zakładce Jak przyłączyć mikroinstalację. Opisaliśmy krok po kroku jak przebiega cały proces dla:

    prosumenta,
    nie prosumenta,
    prosumenta zbiorowego.


      Proces przyłączenie mikroinstalacji z magazynem jest taki sam jak proces przyłączenia samej mikroinstalacji.

    Pamiętaj, wypełniając wniosek zaznacz odpowiednio czego dotyczy Twoje zgłoszenie – nowego przyłączenia, czy aktualizacji danych. Zarówno dla nowego zgłoszenia, jak i samej aktualizacji danych, obowiązuje ten sam wzór wniosku (elektroniczny i papierowy).

  • Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii elektrycznej do już istniejącej mikroinstalacji to wypełnij poniższy formularz elektroniczny. Zanim wypełnisz formularz zapoznaj się z najważniejszymi informacjami oraz przygotuj komplet wymaganych załączników.

    Zgłoszenie lub aktualizacja przyłączenia mikroinstalacji online

    Ważne informacje

    Nie możesz zgłosić przyłączenia oraz aktualizacji mikroinstalacji poprzez formularz online, jeżeli Twoja mikroinstalacja pracuje dla Prosumenta zbiorowego. Złóż zgłoszenie w wersji papierowej. Wszystkie druki znajdziesz tutaj.
    W zgłoszeniu dodaj wszystkie urządzenia wykorzystywane w Twojej mikroinstalacji, tj. nie tylko nowe urządzenia, ale też istniejące (zgłoszone już wcześniej).
    Załączniki najlepiej dołącz w formacie pdf. Maksymalna wielkość przesyłanego pliku wynosi 5 MB. Pamiętaj, aby wszystkie załączane dokumenty były czytelne. Jeśli dokument jest sporządzony w języku obcym należy dołączyć polskie tłumaczenie poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
    Jeżeli Twój inwerter znajduje się na wykazie certyfikowanych urządzeń to nie musisz dołączać karty katalogowej, specyfikacji technicznej oraz certyfikatu.
    Jeżeli zgłaszasz mikroinstalację z magazynem energii w formie elektronicznej to nie wymagamy schematu elektrycznego.
    Jeśli Twoje zgłoszenie będzie zawierało braki lub błędy poinformujemy Cię o tym pisemnie. Na piśmie wskażemy Ci jakie braki lub błędy zawiera Twoje zgłoszenie oraz jaki masz termin na dostarczenie brakujących informacji lub dokumentów.
    Jeśli nie dostarczysz brakujących informacji oraz dokumentów, nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojej sprawy. Twoje zgłoszenie nie będzie też podstawą do przyłączenia magazynu.


    Wymagane załączniki

    Pełnomocnictwo, jeśli zgłoszenie składa pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa).
    Oświadczenie instalatora, jeśli zgłoszenia nie składa instalator mikroinstalacji. Możesz je pobrać tutaj (dotyczy tylko zgłoszeń wysyłanych za pośrednictwem formularza online).
    Parametry techniczne, charakterystyka ruchowa i eksploatacyjna przyłączanych urządzeń, instalacji lub sieci, w tym specyfikacja techniczna/karty katalogowe urządzeń wytwórczych i przekształtnikowych. Dołącz tylko jeśli danego modelu inwertera nie ma na wykazie dostępnym tutaj.
    Certyfikat sprzętu potwierdzający spełnienie wymagań określonych w NC RfG i Wymogach Ogólnego Stosowania wynikających z NC RfG, wydawany przez upoważniony podmiot certyfikujący. Dołącz tylko jeśli danego modelu inwertera nie ma na wykazie dostępnym tutaj.
    Umowa na zakup energii elektrycznej sprzedawcy. Dołącz tylko jeśli nie spełniasz wymogów definicji prosumenta energii odnawialnej.
    Dodatkowe załączniki zgłaszającego. Dołącz tylko jeśli posiadasz inne informacje lub dokumenty, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo funkcjonowania mikroinstalacji lub sieci.
    Dane magazynu energii elektrycznej przyłączonego w mikroinstalacji ZM-M. Dołącz tylko jeśli składasz dokumenty w formie papierowej.
    Schemat instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji ZM-S. Dołącz tylko jeśli składasz dokumenty w formie papierowej.

    Jeżeli nie możesz złożyć dokumentów w wersji elektronicznej (np. należysz do prosumenta zbiorowego) to złóż dokumenty w formie papierowej. Wypełnij druk ZM Zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji.

    Nie zapomnij, żeby przy zgłoszeniu w wersji papierowej obowiązkowo dołączyć załączniki:

    Załącznik ZM-S Schemat instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji lub własny schemat

    opcjonalnie zamiast załącznika ZM-S możesz złożyć:

    Załącznik ZM-M Dane magazynu energii elektrycznej przyłączonego w mikroinstalacji - dołącz, jeżeli korzystasz z własnego projektu instalacji elektrycznej przedstawiający sposób przyłączenia mikroinstalacji wraz z magazynem.


      Pamiętaj, aby w zgłoszeniu ZM jako cel złożenia zaznaczyć aktualizacja danych przyłączonej mikroinstalacji (zmiana rodzaju źródła lub zmiana mocy sumarycznej mikroinstalacji).

    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj

    Dokumenty w wersji papierowej możesz złożyć na jeden z poniższych sposobów:

    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 


    Co zrobimy, gdy już zgłosisz nam aktualizację

    Jeżeli jesteś prosumentem na Umowie Kompleksowej to otrzymasz od nas potwierdzenie przyjęcia aktualizacji zgłoszenia mikroinstalacji. Potwierdzenie prześlemy do Ciebie w wersji papierowej (list zwykły).
    O dokonanej zmianie poinformujemy również Twojego Sprzedawcę Energii.

    Jeżeli jesteś:

    prosumentem i masz Umowę Dystrybucyjną,
    nie prosumentem i masz Umowę Kompleksową,
    nie prosumentem i masz Umowę Dystrybucyjną,

    to prześlemy Ci Umowę na odbiór energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.


      Jeżeli na zgłoszeniu w Oświadczenie Zgłaszającego zaznaczyłeś zgodę na zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej to odeślemy do Ciebie tylko jeden egzemplarz umowy na odbiór energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji, który nie wymaga Twojego podpisu.

    Jeżeli na zgłoszeniu nie zaznaczyłeś tej zgody to odeślemy do Ciebie dwa egzemplarze umowy na odbiór energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Aby wprowadzać energię do sieci podpisz umowę i do nas odeślij.

    Jeżeli potrzebujesz zaktualizowane zaświadczenie potwierdzające przyłączenie magazynu to skontaktuj się z nami w dowolnej formie. Najlepiej zrób to przez formularz elektroniczny tutaj.



    Pamiętaj,

    że Twoim obowiązkiem jest powiadomić nas, gdy:

    zmienisz rodzaj lub moc instalacji – w terminie 5 dni od dnia zmiany,
    zawiesisz wytwarzanie – w terminie 14 dni od dnia zawieszenia produkcji,
    trwale wycofasz z eksploatacji moduł wytwarzania energii – w terminie 14 dni od dnia zakończenia produkcji.
 

ŹRÓDŁO WYTWÓRCZE (powyżej 50kW) Z MAGAZYNEM ENERGII

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej to wybierz odpowiednią dla siebie zakładkę.




  • WAŻNE INFORMACJE
    Prace projektowe i budowlano-montażowe będziemy mogli rozpocząć dopiero, gdy zawrzesz Umowę o przyłączenie.
    Realizować przyłączenie możemy od kilku do kilkunastu miesięcy, w zależności od zakresu prac jakie będziemy musieli wykonać. Twoje przyłączenie planujemy zrealizować w terminie, który wskażemy w umowie o przyłączenie.
    Będziemy mogli dostarczać energię do Twojego obiektu dopiero, gdy:

    zarówno my, jak i Ty, zrealizujemy postanowienia umowy o przyłączenie,
    zawrzesz umowy regulujące dostarczanie i oddawanie energii elektrycznej dla magazynu energii elektrycznej.

    Żeby zapewnić, że Twój magazyn będzie mógł oddawać energię sprawdzimy, czy zachowane są odpowiednie parametry sieci. Zrobimy to na etapie określania warunków przyłączenia, analogicznie jak dla źródeł wytwórczych.


    PRZYŁĄCZENIE MAGAZYNU ENERGII DO ISTNIEJĄCEGO LUB PLANOWANEGO ŹRÓDŁA WYTWÓRCZEGO (50kW do 8MW) KROK PO KROKU

    Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii (50kW do 8MW) to:


     

    Złóż wnioski o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej

    Wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej średniego napięcia dla źródła energii elektrycznej (moc przyłączeniowa źródła powyżej 50kW do 8 MW) WPW-SN
    Wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej średniego napięcia magazynu energii elektrycznej (moc przyłączeniowa powyżej 50kW do 8 MW) WPM-SN

    Do wniosków dołącz wszystkie wymagane załączniki. Wykaz załączników wraz z opisem znajdziesz na wnioskach.


      Pamiętaj,

    że wszystkie załączniki powinny być w języku polskim. Jeżeli posiadasz dokumenty w języku obcym dołącz polskie tłumaczenie poświadczone przez tłumacza przysięgłego.

    Jeśli złożysz niekompletny wniosek, wydłużysz termin jego realizacji.

    Jak możesz złożyć wnioski
    Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 

    Wpłać zaliczkę na poczet opłaty za przyłączenie do sieci magazynu energii elektrycznej

    Zaliczka
    Abyśmy mogli rozpatrzyć Twój wniosek o przyłączenie magazynu energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej średniego napięcia wpłać zaliczkę na poczet opłaty za przyłączenie [1]. Zaliczkę wpłać do 14 dni od dnia złożenia wniosku na nasz rachunek bankowy:
    43 1090 1522 0000 0001 4721 5894.
    W tytule przelewu wpisz: Zaliczka na poczet opłaty za przyłączenie. Dopisz kod pocztowy miejscowości oraz nazwę obiektu, dla którego złożyłeś wniosek. (Dokładny opis obiektu pomoże nam sprawnie przypisać wpłatę do Twojego wniosku).


      Ważne!

    Właścicielem rachunku bankowego musi być wnioskodawca.


    Jak wyliczyć wartość zaliczki
    Wartość zaliczki wynika z przepisów prawa [1].
    Zaliczka wynosi 30 zł za każdy 1kW wnioskowanej mocy przyłączeniowej.
    *dotyczy przyłączeń o napięciu znamionowym wyższym niż 1kV.
    Wysokość zaliczki nie może być:

    wyższa niż wysokość przewidywanej opłaty za przyłączenie do sieci,
    wyższa niż 3 000 000 zł.

    Zaliczkę zapłać do 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli nie wpłacisz zaliczki w terminie, nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojego wniosku.
    [1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, art. 7 ust. 8a, 8b, 8c.

    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj

     

    Wyślemy do Ciebie dokumenty przyłączeniowe

    Jakie dokumenty przyłączeniowe otrzymasz
    Na podstawie przesłanych przez Ciebie wniosków przygotujemy warunki przyłączenia dla źródła oraz projekt umowy o przyłączenie do sieci. Dokumenty prześlemy do Ciebie pocztą lub mailem – zgodnie z tym, jaką opcję zaznaczysz na wniosku.
    Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od daty dostarczenia ich do wnioskodawcy.
    Projekt umowy o przyłączenie jest ważny 60 dni.


      Warunki przyłączenia

    określają wymagania techniczne, które należy spełnić, aby przyłączyć obiekt do sieci dystrybucyjnej. Są one integralną częścią zawartej umowy o przyłączenie.


    Ile mamy czasu na określenie warunków przyłączenia

    Na określenie warunków przyłączenia mamy 120 dni. Czas ten liczymy od daty wpłaty zaliczki, pod warunkiem, że złożyłeś poprawnie wypisane wnioski wraz z kompletem załączników.

    Czas ten wynika z przepisów prawa [1] i zależy od grupy przyłączenia do sieci.

    [1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, art. 7 ust. 8g


      Ważne!

    jeżeli złożone wnioski zawierają braki lub błędy - wezwiemy Cię do ich uzupełnienia. Na uzupełnienie braków masz 14 dni od dnia, w którym otrzymasz pismo.
    Jeśli złożysz niekompletne lub błędnie wypisane wnioski, wydłużysz czas na określenie Twoich warunków przyłączenia.

    Jeżeli nie uzupełnisz wniosków w wyznaczonym terminie, nie będziemy mogli ich rozpatrzyć. W takim przypadku musisz złożyć wnioski jeszcze raz.


    Zaliczkę zwrócimy Ci, jeżeli:

    nie uzupełnisz braków lub błędów w wyznaczonym terminie (Twój wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia),
    dostaniesz odmowę przełączenia,
    na Twoim koncie powstanie napłata (zwrócimy Ci wtedy tylko nadpłatę).


    Zaliczkę zwrócimy na rachunek bankowy z którego była dokonana wpłata. Poinformuj nas, jeżeli zmienił się Twój numer rachunku bankowego.

     

    Podpisz umowę o przyłączenie i dostarcz ją do nas

    Jak możesz zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci
    Otrzymasz od nas projekt umowy o przyłączenie, w którym określiliśmy m.in. termin przyłączenia oraz wysokość opłaty za przyłączenie. Sprawdź swoje dane na umowie. Jeśli dane są prawidłowe i akceptujesz warunki umowy, podpisz jej dwa egzemplarze i odeślij je do nas.
    Podpisane egzemplarze umowy możesz:

    przesłać na nasz adres korespondencyjny: TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    dostarczyć do dowolnego Punktu Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja.

    Gdy nasz przedstawiciel podpisze umowę, jeden egzemplarz przekażemy Tobie.

    Co możesz zrobić, gdy minął termin ważności projektu umowy
    Projekt umowy jest ważny przez 60 dni. Jeżeli nie podpiszesz projektu umowy w tym czasie, a chcesz przyłączyć się do sieci - musisz złożyć do nas Wniosek UP o zawarcie/zmianę umowy o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej. Na jego podstawie przygotujemy i wyślemy do Ciebie nowy projekt umowy w ciągu 21 dni.

    Jak możesz złożyć wniosek UP
    Wypełniony wniosek wraz z załącznikami możesz złożyć:

    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja.

    Zawartą umowę przekażemy do realizacji.

     

    Przygotuj instalację do przyłączenia i uzgodnij Instrukcję współpracy ruchowej IWR

    Jak przygotować instalację do przyłączenia
    W warunkach przyłączenia określiliśmy zakres prac, który musisz wykonać, żebyśmy mogli przyłączyć Twój obiekt. W umowie o przyłączenie określiliśmy również termin, do kiedy Twoja instalacja powinna być gotowa.
    Gdy przygotujesz instalację poinformuj nas o tym, składając druk ZI Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia.


      Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia ZI może podpisać właściciel obiektu, zarządca obiektu albo elektryk, który posiada świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku dozoru.


    Jak uzgodnić Instrukcję współpracy ruchowej (IWR)
    „Instrukcja współpracy ruchowej” reguluje zasady współpracy między nami, a klientem w zakresie prowadzenia ruchu sieci dystrybucyjnej. Uzgodnienia te wymagane są w przypadku:

    obiektów przyłączanych do sieci średniego lub wysokiego napięcia,
    jednostek wytwórczych niezależnie przyłączanych do sieci niskiego napięcia (z wyłączeniem mikroinstalacji).


    Przygotuj projekt IWR
    – przykład jak go wypełnić jest tutaj. Gotowy projekt przekaż nam do uzgodnienia - zrobią to nasze służby ruchowe. Projekt IWR możesz złożyć osobiście w punkcie obsługi klienta lub wysłać pocztą na nasz adres korespondencyjny.


      Ważne!

    Jeśli nie uzgodnisz IWR, nie będziemy mogli sprawdzić urządzeń, które chcesz przyłączyć do sieci dystrybucyjnej. Uzgodnij IWR zanim złożysz zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia ZI. Dzięki temu przyspieszysz proces przyłączania.
    Załączniki do IWR:
     

    Zakończenie procesu

    Jak wykonamy przyłącze
    Prace projektowe i budowlano-montażowe rozpoczniemy po zawarciu umowy o przyłączenie. Gdy wykonamy całość prac - przeprowadzimy odbiór przyłącza i sporządzimy protokół odbioru.
    Po zakończeniu procesu przyłączenia otrzymasz od nas komplet dokumentów (w tym m. in. Kartę Danych Technicznych, potwierdzenie wykonania przyłącza, fakturę za przyłączenie).
    Wyślemy Ci również pismo przewodnie, w którym opiszemy co musisz zrobić w kolejnym etapie.

    Jak możesz zapłacić za przyłączenie
    Opłatę za przyłączenie wpłać na nasz rachunek bankowy. Kwotę oraz numer rachunku bankowego podamy na fakturze. W tytule przelewu obowiązkowo wpisz numer umowy o przyłączenie, której wpłata dotyczy.

    Tu zapłacisz online 

    Opłata za przyłączenie
    Opłatę za przyłączanie magazynu energii elektrycznej wyliczamy w oparciu o rzeczywiste koszty wykonania przyłącza. Koszty wyliczamy zgodnie z naszą Taryfą [1]. Szacowaną opłatę za przyłączenie oraz metodę jej wyliczenia określiliśmy w Umowie o przyłączenie.
    Opłatę za przyłączenie pomniejszymy o wartość zaliczki.
    [1] Taryfa dla energii eklektycznej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej TAURON Dystrybucja S.A.

     

    Zawarcie umowy: na dostawę energii elektrycznej,
    o świadczenie usług dystrybucji dla wprowadzenia energii elektrycznej oddawanej z magazynu.

    Jak zakończyć proces przyłączenia
    Jeżeli wszystkie warunki umowy o przyłączenie do sieci zostały zrealizowane, czyli:

    zakończyliśmy prace budowlano-montażowe,
    instalacja odbiorczą w przyłączanym obiekcie jest wykonana,
    wydaliśmy Kartę Danych Technicznych (KDT),
    masz pozwolenie na użytkowanie,
    IWR jest uzgodniona,
    opłata za przyłączenie została wpłacona,

    możesz zawrzeć umowy regulujące dostarczanie i odbiór energii elektrycznej.


      Ważne!

    Jeśli masz magazyn energii i zawrzesz umowy regulujące dostarczanie i odbiór energii elektrycznej to Twoim obowiązkiem [1] jest:

    przekazać operatorowi systemu elektroenergetycznego informację o oddaniu magazynu energii eklektycznej do eksploatacji - w terminie 7 dni od dnia oddania tego magazynu do eksploatacji,
    powiadomić operatora systemu elektroenergetycznego o wszelkiej zmianie danych posiadacza magazynu energii elektrycznej oraz magazynu energii elektrycznej - w terminie 14 dni od dnia zmiany tych danych.


    Aby poinformować nas o oddaniu magazynu do eksploatacji lub zmianie danych skorzystaj z poniższego wzoru:
    Wzór informacji – Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MKiŚ z 21.10.2021 w sprawie rejestru magazynów energii elektrycznej 


    [1] Rozporządzenie MKiŚ z 21.10.2021 w sprawie rejestru magazynów energii elektrycznej.

    Gdy otrzymasz Kartę Danych Technicznych musisz zawrzeć z nami Umowę o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej.
    Jeżeli chcesz sprzedawać energię elektryczną, którą wprowadzisz do sieci, podpisz również umowę sprzedaży z wybranym sprzedawcą energii elektrycznej.

    Dla magazynu o mocy zainstalowanej powyżej 50kW:
    Jeżeli oprócz oddawania energii elektrycznej do sieci będziesz korzystać z niej na potrzeby własne, musisz zawrzeć umowę dystrybucyjną na pobór energii z sieci oraz umowę sprzedaży energii elektrycznej z wybranym sprzedawcą. Szczegółowe informacje o zawieraniu umów znajdziesz tutaj: Zawieranie umowy.
    Gdy zawrzesz umowę o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej i zgłosisz podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe (POB), zamontujemy licznik w Twoim obiekcie. Umożliwi on wprowadzanie do sieci energii elektrycznej.
    Jeżeli umowa sprzedaży, którą zawrzesz z wybranym Sprzedawcą zapewnia bilansowanie handlowe, to obowiązki Podmiotu odpowiedzialnego za Bilansowanie handlowe (POB) pełnić będzie ten Sprzedawca.





  • WAŻNE INFORMACJE
    Prace projektowe i budowlano-montażowe będziemy mogli rozpocząć dopiero, gdy zawrzesz Umowę o przyłączenie.
    Żeby magazynować energii elektrycznej w magazynach o łącznej mocy zainstalowanej większej niż 10 MW musisz uzyskać koncesję Prezesa URE.
    Realizować przyłączenie możemy od kilku do kilkunastu miesięcy, w zależności od zakresu prac jakie będziemy musieli wykonać. Twoje przyłączenie planujemy zrealizować w terminie, który wskażemy w umowie o przyłączenie.
    Będziemy mogli dostarczać energie do Twojego obiektu dopiero, gdy:

    zarówno my, jak i Ty, zrealizujemy postanowienia umowy o przyłączenie,
    zawrzesz umowy regulujące dostarczanie i oddawanie energii elektrycznej dla magazynu energii elektrycznej.

    Żeby zapewnić, że Twój magazyn będzie mógł oddawać energię sprawdzimy, czy zachowane są odpowiednie parametry sieci. Zrobimy to na etapie określania warunków przyłączenia, analogicznie jak dla źródeł wytwórczych.


    PRZYŁĄCZENIE MAGAZYNU ENERGII DO ISTNIEJĄCEGO LUB PLANOWANEGO ŹRÓDŁA WYTWÓRCZEGO (powyżej 8MW) KROK PO KROKU

    Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii (powyżej 8MW) to:


     

    Złóż wnioski o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej

    Wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej wysokiego napięcia dla źródła energii elektrycznej (moc przyłączeniowa powyżej 8 MW) WPW-WN
    Wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej wysokiego napięcia magazynu energii elektrycznej (moc przyłączeniowa powyżej 8 MW) WPM-WN
    Specyfikacja techniczna magazynu energii elektrycznej WPM-WN-M

    Do wniosków dołącz wszystkie wymagane załączniki. Wykaz załączników wraz z opisem znajdziesz na wnioskach.


      Pamiętaj,

    że wszystkie załączniki powinny być w języku polskim. Jeżeli posiadasz dokumenty w języku obcym dołącz polskie tłumaczenie poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
    Jeśli złożysz niekompletny wniosek, wydłużysz termin jego realizacji.

    Jak możesz złożyć wnioski
    Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 

    Wpłać zaliczkę na poczet opłaty za przyłączenie do sieci magazynu energii elektrycznej

    Zaliczka
    Abyśmy mogli rozpatrzyć Twój wniosek o przyłączenie magazynu energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej wysokiego napięcia wpłać zaliczkę na poczet opłaty za przyłączenie [1]. Zaliczkę wpłać do 14 dni od dnia złożenia wniosku na nasz rachunek bankowy:
    43 1090 1522 0000 0001 4721 5894.
    W tytule przelewu wpisz: Zaliczka na poczet opłaty za przyłączenie. Dopisz kod pocztowy miejscowości oraz nazwę obiektu, dla którego złożyłeś wniosek. (Dokładny opis obiektu pomoże nam sprawnie przypisać wpłatę do Twojego wniosku).


      Ważne!

    Właścicielem rachunku bankowego musi być wnioskodawca.


    Jak wyliczyć wartość zaliczki
    Wartość zaliczki wynika z przepisów prawa [1].
    Zaliczka wynosi 30 zł za każdy 1kW wnioskowanej mocy przyłączeniowej.
    *dotyczy przyłączeń o napięciu znamionowym wyższym niż 1kV.
    Wysokość zaliczki nie może być:

    wyższa niż wysokość przewidywanej opłaty za przyłączenie do sieci,
    wyższa niż 3 000 000 zł.

    Zaliczkę zapłać do 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli nie wpłacisz zaliczki w terminie, nie będziemy mogli rozpatrzyć Twojego wniosku.
    [1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, art. 7 ust. 8a, 8b, 8c.

    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj

     

    Wyślemy do Ciebie dokumenty przyłączeniowe

    Jakie dokumenty przyłączeniowe otrzymasz
    Na podstawie przesłanych przez Ciebie wniosków przygotujemy warunki przyłączenia dla źródła oraz projekt umowy o przyłączenie do sieci. Dokumenty prześlemy do Ciebie pocztą lub mailem – zgodnie z tym, jaką opcję zaznaczysz na wniosku.
    Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od daty dostarczenia ich do wnioskodawcy.
    Projekt umowy o przyłączenie jest ważny 60 dni.


      Warunki przyłączenia

    określają wymagania techniczne, które należy spełnić, aby przyłączyć obiekt do sieci dystrybucyjnej. Są one integralną częścią zawartej umowy o przyłączenie.


    Ile mamy czasu na określenie warunków przyłączenia

    Na określenie warunków przyłączenia mamy 150 dni. Czas ten liczymy od daty wpłaty zaliczki, pod warunkiem, że złożyłeś poprawnie wypisane wnioski wraz z kompletem załączników.

    Czas ten wynika z przepisów prawa [1] i zależy od grupy przyłączenia do sieci.

    [1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, art. 7 ust. 8g


      Ważne!

    jeżeli złożone wnioski zawierają braki lub błędy - wezwiemy Cię do ich uzupełnienia. Na uzupełnienie braków masz 14 dni od dnia, w którym otrzymasz pismo.
    Jeśli złożysz niekompletne lub błędnie wypisane wnioski, wydłużysz czas na określenie Twoich warunków przyłączenia.

    Jeżeli nie uzupełnisz wniosków w wyznaczonym terminie, nie będziemy mogli ich rozpatrzyć. W takim przypadku musisz złożyć wnioski jeszcze raz.


    Zaliczkę zwrócimy Ci, jeżeli:

    nie uzupełnisz braków lub błędów w wyznaczonym terminie (Twój wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia),
    dostaniesz odmowę przełączenia,
    na Twoim koncie powstanie napłata (zwrócimy Ci wtedy tylko nadpłatę).


    Zaliczkę zwrócimy na rachunek bankowy, z którego była dokonana wpłata. Poinformuj nas, jeżeli zmienił się Twój numer rachunku bankowego.

     

    Podpisz umowę o przyłączenie i dostarcz ją do nas

    Jak możesz zawrzeć umowę o przyłączenie do sieci
    Otrzymasz od nas projekt umowy o przyłączenie, w którym określiliśmy m.in. termin przyłączenia oraz wysokość opłaty za przyłączenie. Sprawdź swoje dane na umowie. Jeśli dane są prawidłowe i akceptujesz warunki umowy, podpisz jej dwa egzemplarze i odeślij je do nas.
    Podpisane egzemplarze umowy możesz:

    przesłać na nasz adres korespondencyjny: TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    dostarczyć do dowolnego Punktu Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja.

    Gdy nasz przedstawiciel podpisze umowę, jeden egzemplarz przekażemy Tobie.

    Co możesz zrobić, gdy minął termin ważności projektu umowy
    Projekt umowy jest ważny przez 60 dni. Jeżeli nie podpiszesz projektu umowy w tym czasie, a chcesz przyłączyć się do sieci - musisz złożyć do nas Wniosek UP o zawarcie/zmianę umowy o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej. Na jego podstawie przygotujemy i wyślemy do Ciebie nowy projekt umowy w ciągu 21 dni.

    Jak możesz złożyć wniosek UP
    Wypełniony wniosek wraz z załącznikami możesz złożyć:

    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja.

     

    Przygotuj instalację do przyłączenia i uzgodnij Instrukcję współpracy ruchowej IWR

    Jak przygotować instalację do przyłączenia
    W warunkach przyłączenia określiliśmy zakres prac, który musisz wykonać, żebyśmy mogli przyłączyć Twój obiekt. W umowie o przyłączenie określiliśmy również termin, do kiedy Twoja instalacja powinna być gotowa.
    Gdy przygotujesz instalację poinformuj nas o tym, składając druk ZI Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia.


      Zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia ZI może podpisać właściciel obiektu, zarządca obiektu albo elektryk, który posiada świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku dozoru.


    Jak uzgodnić Instrukcję współpracy ruchowej (IWR)
    „Instrukcja współpracy ruchowej” reguluje zasady współpracy między nami a klientem w zakresie prowadzenia ruchu sieci dystrybucyjnej. Uzgodnienia te wymagane są w przypadku:

    obiektów przyłączanych do sieci średniego lub wysokiego napięcia,
    jednostek wytwórczych niezależnie przyłączanych do sieci niskiego napięcia (z wyłączeniem mikroinstalacji).


    Przygotuj projekt IWR
    – przykład jak go wypełnić jest tutaj. Gotowy projekt przekaż nam do uzgodnienia - zrobią to nasze służby ruchowe. Projekt IWR możesz złożyć osobiście w punkcie obsługi klienta lub wysłać pocztą na nasz adres korespondencyjny.


      Ważne!
    Jeśli nie uzgodnisz IWR, nie będziemy mogli sprawdzić urządzeń, które chcesz przyłączyć do sieci dystrybucyjnej. Uzgodnij IWR zanim złożysz zgłoszenie gotowości instalacji do przyłączenia ZI. Dzięki temu przyspieszysz proces przyłączania.
    Załączniki do IWR:
     

    Zakończenie procesu

    Jak wykonamy przyłącze
    Prace projektowe i budowlano-montażowe rozpoczniemy po zawarciu umowy o przyłączenie. Gdy wykonamy całość prac - przeprowadzimy odbiór przyłącza i sporządzimy protokół odbioru.
    Po zakończeniu procesu przyłączenia otrzymasz od nas komplet dokumentów (w tym m. in. Kartę Danych Technicznych, potwierdzenie wykonania przyłącza, fakturę za przyłączenie).
    Wyślemy Ci również pismo przewodnie, w którym opiszemy co musisz zrobić w kolejnym etapie.

    Jak możesz zapłacić za przyłączenie
    Opłatę za przyłączenie wpłać na nasz rachunek bankowy. Kwota oraz numer rachunku bankowego podamy na fakturze. W tytule przelewu obowiązkowo wpisz numer umowy o przyłączenie, której wpłata dotyczy.

    Tu zapłacisz online 

    Opłata za przyłączenie
    Opłatę za przyłączanie magazynu energii elektrycznej wyliczamy w oparciu o rzeczywiste koszty wykonania przyłącza. Koszty wyliczamy zgodnie z naszą Taryfą [1]. Szacowaną opłatę za przyłączenie oraz metodę jej wyliczenia określiliśmy w Umowie o przyłączenie.
    Opłatę za przyłączenie pomniejszymy o wartość zaliczki.
    [1] Taryfa dla energii eklektycznej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej TAURON Dystrybucja S.A.

     

    Zawarcie umowy: na dostawę energii elektrycznej,
    o świadczenie usług dystrybucji dla wprowadzenia energii elektrycznej oddawanej z magazynu.

    Jak zakończyć proces przyłączenia
    Jeżeli wszystkie warunki umowy o przyłączenie do sieci zostały zrealizowane, czyli:

    zakończyliśmy prace budowlano-montażowe,
    instalacja odbiorczą w przyłączanym obiekcie jest wykonana,
    wydaliśmy Kartę Danych Technicznych (KDT),
    masz pozwolenie na użytkowanie,
    IWR jest uzgodniona (dla obiektów przyłączanych do sieci średniego lub wysokiego napięcia),
    opłatę za przyłączenie została wpłacona,

    możesz zawrzeć umowy regulujące dostarczanie i odbiór energii elektrycznej.


      Ważne!
    Jeśli masz magazyn energii i zawrzesz umowy regulujące dostarczanie i odbiór energii elektrycznej to Twoim obowiązkiem [1] jest:

    przekazać operatorowi systemu elektroenergetycznego informację o oddaniu magazynu energii eklektycznej do eksploatacji - w terminie 7 dni od dnia oddania tego magazynu do eksploatacji,
    powiadomić operatora systemu elektroenergetycznego o wszelkiej zmianie danych posiadacza magazynu energii elektrycznej oraz magazynu energii elektrycznej - w terminie 14 dni od dnia zmiany tych danych.

    Aby poinformować nas o oddaniu magazynu do eksploatacji lub zmianie danych skorzystaj z poniższego wzoru:
    Wzór informacji – Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MKiŚ z 21.10.2021 w sprawie rejestru magazynów energii elektrycznej 


    [1] Rozporządzenie MKiŚ z 21.10.2021 w sprawie rejestru magazynów energii elektrycznej 43g – prawo energetyczne Rozporządzenie doprecyzowanie

    Gdy otrzymasz Kartę Danych Technicznych musisz zawrzeć z nami Umowę o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej.
    Jeżeli chcesz sprzedawać energię elektryczną, którą wprowadzisz do sieci, podpisz również umowę sprzedaży z wybranym sprzedawcą energii elektrycznej.

    Dla magazynu o mocy zainstalowanej powyżej 50kW:
    Jeżeli oprócz oddawania energii elektrycznej do sieci będziesz korzystać z niej na potrzeby własne, musisz zawrzeć umowę dystrybucyjną na pobór energii z sieci oraz umowę sprzedaży energii elektrycznej z wybranym sprzedawcą. Szczegółowe informacje o zawieraniu umów znajdziesz tutaj: Zawieranie umowy.
    Gdy zawrzesz umowę o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej i zgłosisz podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe (POB), zamontujemy licznik w Twoim obiekcie. Umożliwi on wprowadzanie do sieci energii elektrycznej.
    Jeżeli umowa sprzedaży, którą zawrzesz z wybranym Sprzedawcą zapewnia bilansowanie handlowe, to obowiązki Podmiotu odpowiedzialnego za Bilansowanie handlowe (POB) pełnić będzie ten Sprzedawca.


 

MAGAZYN ENERGII ELEKTRYCZNEJ BEZ WŁASNEGO ŹRODŁA ENERGII


  Magazyn energii elektrycznej możesz zainstalować nawet jeśli nie posiadasz własnego źródła wytwórczego.

Jeżeli chcesz wyposażyć istniejący obiekt odbiorczy w magazyn energii elektrycznej (i nie masz własnego źródła wytwórczego) to złóż odpowiedni wniosek WP wraz z załącznikami.


Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej to wybierz odpowiednią dla siebie zakładkę.

  • Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii do sieci niskiego napięcia (do 50kW) to:

    złóż wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia magazynu energii elektrycznej (moc przyłączeniowa obiektu do 50kW) - wniosek WPM-nN,
    do wniosku dołącz dane magazynów energii elektrycznej - Załącznik WP-M.

    Do wniosku dołącz wszystkie wymagane załączniki. Wykaz załączników wraz z opisem znajdziesz na wniosku.
    Dla magazynu o mocy zainstalowanej poniżej 50kW:
    Jeżeli oprócz oddawania energii elektrycznej do sieci będziesz korzystać z niej na potrzeby własne, musisz zawrzeć z wybranym sprzedawcą energii elektrycznej:

    umowę kompleksową
    lub
    umowę dystrybucyjną i umowę sprzedaży energii.

    Szczegółowe informacje jak zawrzeć umowy znajdziesz tutaj: Zawieranie umowy.

    Gdy:

    zawrzesz umowę o świadczenie usług odbioru energii elektrycznej,
    oraz zgłosisz podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe (POB),

    zamontujemy układ pomiarowo-rozliczeniowy dla Twojego punktu poboru. Umożliwi on wprowadzanie do sieci energii elektrycznej.
    Jeżeli umowa sprzedaży, którą zawrzesz z wybranym Sprzedawcą zapewnia bilansowanie handlowe, to obowiązki Podmiotu odpowiedzialnego za Bilansowanie handlowe (POB) pełnić będzie ten Sprzedawca.
    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj
    Jak możesz złożyć wnioski
    Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 
  • Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii do sieci średniego napięcia (50kW do 8MW) to:

    złóż wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej średniego napięcia magazynu energii elektrycznej (moc przyłączeniowa powyżej 50kW do 8 MW) - wniosek WPM-SN,
    dołącz do wniosku dane magazynów energii elektrycznej - załącznik WP-M.

    Do wniosku dołącz wszystkie wymagane załączniki. Wykaz załączników wraz z opisem znajdziesz na wniosku.
    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj
    Jak możesz złożyć wnioski
    Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 
  • Jeżeli chcesz przyłączyć magazyn energii do sieci niskiego napięcia (powyżej 8MW) to:

    złóż wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej wysokiego napięcia magazynu energii elektrycznej (moc przyłączeniowa powyżej 8 MW) - wniosek WPM-WN,
    do wniosku dla obiektów, które są zasilane z sieci wysokiego napięcia, dołącz specyfikację techniczną magazynu energii elektrycznej –załącznik WPM-WN-M.

    Do wniosku dołącz wszystkie wymagane załączniki. Wykaz załączników wraz z opisem znajdziesz na wniosku.
    Wnioski do pobrania znajdziesz tutaj
    Jak możesz złożyć wnioski
    Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 

Pytania i odpowiedzi

  • Tak. Jeżeli przesyłasz do nas zgłoszenie elektronicznie poprzez dedykowany formularz to w punkcie „zgłoszenie dotyczy” zaznacz „aktualizacji danych w zakresie mikroinstalacji”.

    Jeżeli przesyłasz do nas zgłoszenie w wersji papierowej (druk ZM) to w punkcie „cel zgłoszenia” zaznacz „aktualizacja danych przyłączonej mikroinstalacji”.
  • W zgłoszeniu dodaj wszystkie urządzenia wykorzystywane w Twojej mikroinstalacji, tj. nie tylko nowe urządzenia, ale też istniejące (zgłoszone już wcześniej).
  • Wypełnione wnioski wraz z załącznikami możesz złożyć:
    online przez Formularz kontaktowy (jako temat kontaktu wybierz: „Napisz wiadomość”),
    pocztą na adres korespondencyjny TAURON Dystrybucja S.A., Skrytka pocztowa nr 2708, 40-337 Katowice,
    osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Klienta TAURON Dystrybucja. 
  • Tak, przy każdej zmianie nazwiska wymagamy aktualizacji umowy.
    Pamiętaj, że każdy wniosek, w którym występują rozbieżności w danych nie będzie pozytywnie rozpatrzony do momentu zaktualizowania danych w umowie.
  • Nie, nie możesz wykonać tych dwóch czynności jednocześnie. Zanim prześlesz zgłoszenie zwiększ moc przyłączeniową swojego obiektu. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zmienić moc przyłączeniową lub rodzaj zasilania to kliknij tutaj.

    Jednocześnie przy zgłoszeniu ZM możesz zgłosić zwiększenie mocy przyłączeniowej wytwórczej. Jednakże nie zwiększy to mocy przyłączeniowej Twojego obiektu (w takim przypadku nie możesz być prosumentem).
  • Na schemacie powinny być ujęte podstawowe informacje:
    adres obiektu, w którym zostanie zainstalowana mikroinstalacja lub nr PPE,
    typy urządzeń wytwórczych (np. panele, inwertery), moc oraz ich ilości,
    sposób przyłączenia (1-fazowo, 3-fazowo) (powinien on być zgodny z wymaganiami IRiESD dotyczącymi zestawienia wymagań dla mikroinstalacji w zależności od mocy zainstalowanej),
    wskazanie wraz z opisem miejsca, w którym zrealizowano zabezpieczenie od pracy wyspowej LoM,
    podpis instalatora.
  • Zgodnie z treścią druku ZM osoba upoważniona do kontaktu w sprawie przyłączenia mikroinstalacji może tylko zostać poinformowana np. o brakach formalnych w zgłoszeniu. Jednak nie może ona składać oświadczeń woli.

    Jeżeli chcesz upoważnić taką osobę do podpisywania dokumentów to złóż pełnomocnictwo (wzór pełnomocnictwa).
  • Przez formularz online możesz złożyć tylko pierwotne zgłoszenie lub aktualizację przyłączenia mikroinstalacji do sieci. Przy próbie wysłanie ponownego formularza pojawi się komunikat, że Twoje zgłoszenie jest w trakcie realizacji.
    Jeżeli chcesz poprawić zgłoszenie lub uzupełnić braki prześlij dokumenty poprzez formularz napisz do nas.
  • Czas wydania warunków przyłączenia wynika z przepisów prawa [1] i jest uzależniony od grupy przyłączenia do sieci.

    [1] Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, art. 7 ust. 8g

    Liczba dni Grupa przyłączeniowa
    do 21 dni
    V lub VI grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu nie wyższym niż 1kV
    do 30 dni
    IV grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu wyższym niż 1kV
    do 120 dni
    III lub VI grupa przyłączeniowa do sieci o napięciu powyżej 1kV, dla obiektu wyposażonego w źródło lub magazyn energii elektrycznej - czas liczony jest od daty wpłaty zaliczki
    do 150 dni
    I lub II grupa przyłączeniowa - czas liczony jest od daty wpłaty zaliczki

  • Tak, możemy wydłużyć maksymalnie o połowę ustawowego czasu.

    Ponadto, jeżeli w Twojej sprawie musimy dokonać uzgodnień z PSE to czas tych uzgodnień nie wlicza się do czasu wydania warunków przyłączenia.
  • Jeżeli złożone wnioski zawierają braki lub błędy - wezwiemy Cię do ich uzupełnienia. Na uzupełnienie braków masz 14 dni od dnia, w którym otrzymasz pismo.
    Jeśli złożysz niekompletne lub błędnie wypisane wnioski, wydłużysz czas na określenie Twoich warunków przyłączenia.

    Jeżeli nie uzupełnisz wniosków w wyznaczonym terminie, nie będziemy mogli ich rozpatrzyć. W takim przypadku musisz złożyć wnioski jeszcze raz.
  • Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od daty dostarczenia ich do wnioskodawcy.
    Projekt umowy o przyłączenie jest ważny 60 dni.
  • Dotyczy to tylko średniego i wysokiego napięcia!
    Zaliczkę wpłać do 14 dni od dnia złożenia wniosku na nasz rachunek bankowy:
    43 1090 1522 0000 0001 4721 5894.

    W tytule przelewu wpisz: Zaliczka na poczet opłaty za przyłączenie. Dopisz kod pocztowy miejscowości oraz nazwę obiektu, dla którego złożyłeś wniosek (dokładny opis obiektu pomoże nam sprawnie przypisać wpłatę do Twojego wniosku).
    Właścicielem rachunku bankowego, z którego otrzymamy zaliczkę, musi być ta sama osoba lub podmiot, który składa wniosek.
  • Przy doborze magazynu zwróć szczególną uwagę na jego moc i pojemność.

    Pojemność magazynu energii (wyrażona w kilowatogodzinach, kWh) określa, ile energii może on przechować. Moc magazynu (wyrażana w kilowatach, kW) określa, jak szybko magazyn może dostarczyć energię do odbiorników. Oznacza to, że im większa będzie pojemność magazynu, tym dłużej będzie on mógł zasilać Twoje urządzenia. Z kolei im większa będzie moc magazynu, tym więcej urządzeń będzie on mógł zasilać na raz.