Całkowity koszt realizacji projektu: 4 676 068,75 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 2 573 683,75 zł
Kontekst biznesowy
Z biegiem czasu akumulatory w pojazdach elektrycznych nie są już w pełni sprawne z uwagi na utratę pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma pojemność poniżej 80%. Wciąż może być jednak magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, gdzie zamiast do utylizacji, trafią do ponownego użytku.Magazyny energii budowane z wykorzystaniem używanych ogniw mogą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy. Co ważne, lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Bateryjne magazyny energii elektrycznej (EES) wspierać mogą rozwój elektromobilności i klastrów energii oraz wpływają na jakość dostarczanej energii elektrycznej.
Baterie w swoim drugim życiu baterii mogą być wykorzystane m.in. przy ładowarkach samochodów elektrycznych lub jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej.
Cele
1. Opracowanie prototypowego systemu magazynowania energii w oparciu o technologię litowo-jonową o pojemności ok. 160 kWh.2. Przeprowadzenie testów wykorzystania używanych prototypu magazynu (ogniwa bateryjne pochodzące z autobusów Solaris) w scenariuszu klienckim (współpraca z odnawialnymi źródłami energii) oraz dystrybucyjnym (współpraca z ładowarkami samochodów elektrycznych).
Partnerzy
TAURON Polska Energia S.A.