Stacja ładowania i szybkiej wymiany baterii

Razem z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomiliśmy pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych,
którą rozpoczęliśmy w 2016 roku.
Polskie miasta stawiają na bezemisyjny transport publiczny oparty o autobusy elektryczne. Praktyka pokazuje, że jednym z kluczowych czynników sukcesu elektryfikacji floty autobusowej jest zastosowanie odpowiednich technologii ładownia lub kombinacji kilku technologii.  

Razem zPKM Jaworzno przetestowaliśmy pierwszy w Polsce system, który pozwala na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii. Po uruchomieniu instalacji, specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe – wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany.

Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi komplet baterii się ładuje. Dla OSD istotna jest możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System wykorzystany został do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej. 
Rozwój elektromobilności ma istotny wpływ na sieć elektroenergetyczną. Decydują o tym takie parametry jak liczba pojazdów, moc ładowania, profil ładowania, lokalizacja stacji ładowania czy nasycenie stacjami ładowania na danym obszarze. W wypadku dużej liczby pojazdów elektrycznych na danym obszarze, zapotrzebowanie na energię elektryczną w godzinach szczytu może wzrosnąć nawet do 10%, w wypadku wykorzystania do ładowania wyłącznie tzw. szybkich ładowarek.

Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkich okresach czasu, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną. 

Dzięki takim projektom zdobywamy doświadczenia w zakresie magazynowania energii, wpływu infrastruktury ładowania na sieć dystrybucyjną, rozwoju  inteligentnych sieci energetycznych oraz poprawy efektywności energetycznej.
 

Galeria zdjęć